Lieve brieven zonder juridisch jargon en in heldere taal zetten meer zoden aan de dijk. Sinds incassobureau Intrum Justitia ‘sociale incasso’ toepast, krijgen ze minder vaak geïrriteerde debiteuren aan de lijn. En schuldeisers krijgen vaker en sneller betaald. Lang leve helder en toegankelijk taalgebruik.
Liftscènes van Toren C
Aanmaningen met juridisch jargon en dreigende zinnen. Men dacht dat dikdoenerij en dreigementen schuldenaars sneller naar hun portemonnee doen grijpen. En wie de liftscènes van Toren C bekijkt, zou wellicht kunnen denken dat je met imponeren elke pannenkoek kan laten betalen.
Maar, zo lezen we in de Volkskrant van 20 mei, de harde aanpak van incassobureaus werkt slecht. En dat wist Intrum Justitia inmiddels ook. “We kregen vaak geïrriteerde debiteuren aan de lijn die niet snapten wat er in onze brief stond”, zegt directeur Dick Terra.
Geen juridische volzinnen
Vandaar dat de brieven van zijn incassobureau sinds 2016 helderder en vriendelijker van toon zijn, geen juridische volzinnen meer bevatten en zelfs in een ‘zachter’ lettertype zijn opgemaakt.
En? Het aantal klachten verminderde met de helft. En de schuldeisers krijgen sneller hun geld. Dat laatste ligt natuurlijk niet alleen aan de mildere toon, relativeert Terra. De economie draait beter en de werkloosheid is gedaald.
Call To Action
Maar in mijn optiek ligt het ook aan helder taalgebruik. Toegankelijke zinnen en relevante informatie zetten eerder aan tot handelen dan lange onbegrijpelijke zinnen. Dat bewijzen de statistieken van de vele ondubbelzinnige, hyperkorte Call To Actions (CTA) op websites. En zeg nou zelf? Wat zou u doen als u met een dampende motor langs de A12 staat en in de ‘handige’ handleiding leest u deze zin:
Uw werkgever maakt gebruik van de hulpverlening die de leasemaatschappij aanbiedt in het geval van pech onderweg. Staat u met pech langs de weg, dan kunt u 24 uur per dag, 7 dagen per week bellen met de servicedesk van de leasemaatschappij: 012 – 345 678 90
Bij mij zou de damp ook uit mijn oren komen. Op verzoek van mijn opdrachtgever heb ik bovenstaande tekst daarom aangepast:
Heeft u pech onderweg? Bel 012 – 345 678 90
Dit nummer is altijd bereikbaar!
Tien in plaats van veertig woorden! Met behoud van alle relevante informatie. Opdrachtgever blij! En de lezer? Die hangt inmiddels aan de lijn met de hulpverlening. Dus schrijft u een brief, mail of webtekst? Denk dan aan uw lezer!
Kritische blik gewenst? Mail mij uw tekst via info@helenedebruin.nl. Ik redigeer met uw lezer in gedachte.
Reacties
Reactie plaatsen
Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *.